Wednesday, May 30, 2007

Inspiring the Arts

အနုပညာအာရံုခံစားမွု


တိတ္ဆိတ္ေသာည၊ ျငိမ္သက္ေနေသာ ကန္ေရျပင္၊ ေလွကေလး တစ္စင္းနွင့္ လင္းေနခဲ့ေသာ လျပည့္ည။ ဗီသိုဗင္၏ Moonlight Sonata။ သင္တို့ရဲ့ မ်က္လံုးမ်ားကို ပိတ္၍ ဂီတကို သံစဉ္အလိုက္ နွလံုးသားနွင့္ နားဆင္ျကည့္လိုက္ပါ။ ျမင္ကြင္းမ်ားက ဆက္စပ္ကာ တကယ့္အစစ္အမွန္ ဘဝကို ျမင္ေတြ့ေနရသလို ခံစား၍ ျမင္ေတြ့လာပါလိမ့္မည္။

က်ြန္ေတာှတို့ ေန့စဉ္ျကံုေတြ့ ေနရသမ်ွ ပတ္ဝန္းက်င္တြင္ အနုပညာမ်ားစြာ ရွိေနသည္။ ပန္းခ်ီကားခ်ပ္မ်ားစြာ ရွိေနသည္။ ဂီတသံမ်ားစြာ ရွိေနသည္။ သဘာဝတရား၏ အလွမ်ားစြာ ရွိေနသည္။ က်ြန္ေတာှတို့က ထိုအရာမ်ားကို မျမင္နိုင္ဘဲ ေဝးေဝးလံလံ ခက္ခက္ခဲခဲ လိုက္လံရွာေဖြ ေနျကရသည္။ ထို့ေျကာင့္ ပီကာဆိုက အလွတရားကို လိုက္ရွာေနစရာ မလိုပါ၊ ျကည့္တတ္၊ ခ်စ္တတ္၊ ျမင္တတ္ရင္ ေလာကထဲမွာ အရာရာဟာ အရမ္းကို လွပပါသည္ဟု ေျပာခဲ့ဖူးသည္။

ဗီသိုဗင္၊ ဗန့္ဂိုး၊ ခ်ိုက္ေကာ့ဗ္စကီး၊ ေရးနြား၊ ေဂါှကီကအစ ဘီတယ္လ္၊ ကတ္ကိုဘိန္းအဆံုး သူတို့၏ နာမည္မ်ားကို က်ြန္ေတာှတို့ ေန့စဉ္နွင့္အမ်ွ ျကားေနရသည္။ သူတို့၏ အနုပညာမ်ားကို ခံစားေနျကရသည္။ သို့ေသာှ သူတို့၏ ဘဝျဖတ္သန္းမွု အေတြ့အျကံုမ်ားကို က်ြန္ေတာှတို့ ေလ့လာဖူးျက ပါသလား။ စင္စစ္ အနုပညာ အာရံုခံစားမွုတြင္ ပတ္ဝန္းက်င္ ေလ့လာမွုမွာ မရွိမျဖစ္ အေရးပါ လိုအပ္လွေပသည္။ ဆိုျကပါစို့ ဗန့္ဂိုး၏ ေနျကာပန္းမ်ားဟု အမည္ရေသာ ပန္းခ်ီကား။ စားပြဲတစ္ခု၊ အဝါရင့္ရင့္ ေနျကာပန္းမ်ား နွင့္ ပန္းအိုးတစ္လံုး။ ထိုပန္းခ်ီကားကို သန္းေပါင္းမ်ားစြာနွင့္ အျခားသူမ်ားက တန္ဖိုးထား အလုအယက္ ဝယ္ယူေနျကေသာှလည္း သင့္စိတ္ထဲမွာ ဒီပန္းခ်ီကားကို ဘာလို့မ်ား ဒီေလာက္ေတာင္ ေပးျပီး ဝယ္ရမွာလည္းလို့ ေတြးမိေနနိုင္သည္။ သို့တည္းမဟုတ္ ဘာမ်ား ထူးျခားလို့လည္းဟု ေတြးမိေနနိုင္သည္။ ေနာက္ထပ္ သူ၏ အာလူးစားသူမ်ား ပန္းခ်ီကား။ ခမ္းနားမွုမရွိ မွိုင္းေဝေနေသာ အေရာင္မ်ား၊ ခပ္တံုးတံုး စုတ္ခ်က္မ်ား၊ နြမ္းလ်ေနေသာ မ်က္နွာမ်ား။ ဗန့္ဂိုး၏ ခံစားမွု၊ ဘဝျဖတ္သန္းရာနွင့္ သူ၏ပန္းခ်ီ သေဘာတရား၊ အေရာင္၏ ဆန္းျကယ္မွုမ်ားကို မသိပါလ်ွင္ သင္ ထိုပန္းခ်ီကားခ်ပ္မ်ားကို မည္သို့မ်ွ ခံစားနိုင္လိမ့္မည္ မဟုတ္ေပ။

အနုပညာကို တန္ဖိုးျဖတ္လို့ မရေကာင္းေသာှလည္း စံသတ္မွတ္၍ ရသည္။ က်ြန္ေတာှတို့က လြတ္လပ္စြာ ေတြးေတာတယ္၊ ဘာနည္းစနစ္၊ ဘယ္အမ်ိုးအစားရယ္လို့မွ နာမည္တပ္ျပီး မခံစားခ်င္ဘူးဟု ဆိုေသာ သူတို့မွာ Art History နွင့္ Art အေျကာင္းကို ထဲထဲဝင္ဝင္ မေလ့လာဖူးေသာေျကာင့္ ျဖစ္သည္။ ေလ့လာသည္ဟု ဆိုရာတြင္လည္း စာေတြ့နွင့္ လက္ေတြ့ ရွိေသးသည္။ အခ်ို့အရာမ်ားကို စာေတြ့ ေလ့လာ၍ ရသည္။ အခ်ို့အရာမ်ားကိုေတာ့ စာေတြ့သက္သက္နွင့္ ေလ့လာလို့မရ လက္ေတြ့ပါမွသာ ေစ့ငုစြာ သိနိုင္သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ စုတ္တံတစ္ေခ်ာင္းကို က်ြမ္းက်င္စြာ ကိုင္နိုင္တိုင္း ယေန့ေခတ္ ဆရာျကီး ဦးလြန္းျကြယ္လို စုတ္ခ်က္ဆန္းဆန္းမ်ား မေရးဆြဲနိုင္ပါ။ ထိုစုတ္ခ်က္မ်ားမွာ လြယ္သည္ဟု ထင္ရေသာှလည္း တကယ္တမ္း ဆြဲျကည့္မွသာ မည္မ်ွ ခက္ခဲသည္ကို သိနိုင္သည္။ ကိုျငိမ္းခ်မ္းစု၏ ပန္းခ်ီကားမ်ားကို လြယ္သည္ဟုထင္လ်ွင္ ဆြဲျကည့္ပါ။ သူ့စုတ္ခ်က္ တစ္ခ်က္တိုင္းသည္ အားပါသည္။ သြက္လက္သည္။ ရဲတင္းသည္။ လြတ္လပ္သည္။ လက္၏ က်ြမ္းက်င္မွု၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ျပတ္သားမွု၊ ပညာရပ္ နိုင္နင္းမွု၊ ေလ့လာမွု စသည္တို့ မပါဘဲ ထိုပန္းခ်ီကားခ်ပ္မ်ိုးကို မဆြဲနိုင္ေျကာင္း ထင္ရွားသည္။ ကိုေနမ်ိုးေဆး၏ တဝက္တပ်က္ ေကာက္ေျကာင္းမ်ား။ ပန္းခ်ီသမားတိုင္းလိုလို ေကာက္ေျကာင္းမ်ားကို ဆြဲနိုင္သည္။ သို့ေသာှ ကိုေနမ်ိုးေဆး၏ ပန္းခ်ီေကာက္ေျကာင္း မ်ားကေတာ့ ျမန္မာမွုဟန္ အျပည့္ေပါှသလို Contemporary လည္းျဖစ္သည္။ ေခတ္မီသည္။ ဆရာေပါှဦးသက္ ေနာက္ပိုင္း ေမာှဒန္ျမန္မာ့ပန္းခ်ီ ပညာရွင္ဆိုလ်ွင္ ကိုေနမ်ိုးေဆးဟုသာ က်ြန္ေတာှ သတ္မွတ္ခ်င္သည္။

ရာဇဝင္မ်ားရဲ့ သတို့သမီး နွင့္ ထူးအိမ္သင္။ အင္ထရို စဝင္လာကတည္းက ဂီတက အတိတ္ကာလ တစ္ခုဆီကို ပထမဆံုး ေခါှေဆာင္သြားသည္။ စကားလံုးမ်ားက ျပတ္သားသည္။ အားပါသည္။ သီဆိုသြားသည့္အသံမွာ အားမာန္အျပည့္ ရွိသည္။ ခံစားခ်က္ေတြကို ေတြ့ေနရသည္။ ေရစီးသံေတြ ျကားေနရသည္။ ရဲရဲနီေစြးေသာ ေသြးေတြကို ေတြ့ေနရသည္။ သို့ရာတြင္ ထိုသီခ်င္းကို ေနာင္နွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ျကာေသာအခါ နားေထာင္သူမ်ား အေနျဖင့္ ကိုထူးအိမ္သင္ ဘဝ၊ ခံစားခ်က္၊ ထိုသီခ်င္းေနာက္ခံသမိုင္း စသည္စသည္တို့ကို ေလ့လာသိရွိမွသာ အျပည့္အဝ ခံစားနိုင္ေပလိမ့္မည္။ ဂီတနက္သန္ ကိုေစာညိန္း၏ သီခ်င္းမ်ား။ အျဖတ္အေတာက္၊ အစြဲအငင္ အလြန္သီဆိုရန္ ခက္ခဲသည္။ နားဆင္ေနလ်ွင္ ဘာမွ သိပ္မသိသာေသာှလည္း လိုက္ဆိုျကည့္မွ ခက္ခဲမွန္း သိသာလာသည္။ ထို့ထက္ပိုျပီး ကိုေစာညိန္း၏ ဘဝအေျကာင္း၊ သူျဖတ္သန္းခဲ့ေသာ ဂီတခရီးလမ္းကို ေလ့လာမည္ဆိုလ်ွင္ သူ့သီခ်င္းမ်ားမွာ ပို၍ အဓိပဿပာယ္နက္ရွိုင္း လာပါလိမ့္မည္။

Simone de Beauvoir ၏ A History of Sex စာအုပ္တြင္ မိန္းမသား အခန္းကဏဿဍကို အထူးေရွ့တန္း တင္ထားသည္ကို ေတြ့နိုင္သည္။ အကယ္၍ စာဖတ္သူ အေနျဖင့္ ဒဗူးဗြားသည္ Femenist တစ္ေယာက္ Existentialist တစ္ေယာက္ ျဖစ္ေျကာင္းကို မသိဘဲ ဖတ္မည္ဆိုလ်ွင္ အရသာ ေလ်ာ့သြားေပလိမ့္မည္။ အဆိုပါ ခံယူခ်က္မ်ိုး အယူအဆမ်ိုးကို ျမန္မာစာေပတြင္ ဆရာမျကည္ေအးနွင့္၊ ဆရာမဂ်ူး၏ စာအုပ္မ်ားတြင္လည္း ေတြ့ရသည္ဟု ထင္မိသည္။ ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒ၊ ကြန္ျမူနစ္ဝါဒ တည္ေထာင္သူမ်ား ေရးသားခဲ့ေသာ စာမ်ားကို ဖတ္ရွုမည္ ဆိုလ်ွင္လည္း ထိုသူတို့ ျဖတ္သန္းခဲ့ရေသာ ငယ္ဘဝ၊ ပတ္ဝန္းက်င္ သမိုင္းအေျခအေနတို့ကို မေမ့ေလ်ာ့သင့္ေပ။ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ စာေပေရးရာ သီအိုရီ အယူအဆမ်ားကေတာ့ အလြန္ခက္ခဲ နက္နဲသလို ရွုတ္ေထြးမွုလည္း ရွိေနသည္ကို သတိခ်ပ္ရမည္ ျဖစ္သည္။

ဆိုလိုသည္မွာ အနုပညာ ပစဿစည္းတိုင္းသည္ ေနာက္ခံသမိုင္းေလးမ်ား ရွိတတ္သည္။ ျဖတ္သန္းရာ ပတ္ဝန္းက်င္၊ ဘဝအေျခအေန၊ သမိုင္း၏ ရိုက္ခတ္မွုမ်ားကို ခံရတတ္ေလ့ရွိသည္။ ထိုအရာမ်ားကို မေလ့လာဘဲ အနုပညာ ပစဿစည္းတစ္ခုကို တန္ဖိုးျဖတ္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ရန္မွာ မျပည့္စံု မလံုေလာက္ေပ။

အနုပညာတြင္ High Art နွင့္ Low Art ဟူ၍ နွစ္မ်ိုး ရွိသည္။ ထိုအရာမွာ အဆင့္အတန္း ခြဲျခားထားျခင္း သေဘာမ်ိုး မဟုတ္ဘဲ အသြင္သဏဿဍာန္ ခြဲျခားထားျခင္းမ်ိုးသာ ျဖစ္သည္။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ Low Art ဆိုသည္မွာ ေတြ့ထိရံု သိျမင္ရံုမ်ွနွင့္ နားလည္နိုင္ေသာ အနုပညာ ျဖစ္သည္။ High Art ဆိုသည္မွာေတာ့ ေတြ့ထိရံု သိျမင္ရံုမ်ွနွင့္ မလံုေလာက္ နားမလည္နိုင္ဘဲ ေစ့ငုစြာ ေလ့လာနိုင္မွ ခံစားလာနိုင္ေသာ အနုပညာ ျဖစ္သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ Realism ပန္းခ်ီကားမ်ားကို ျကည့္လိုက္သည္နွင့္ တျပိုင္နက္ ထိုပန္းခ်ီကား ဘာဆိုလိုေျကာင္းကို ခ်က္ခ်င္းလိုလို သိနိုင္သည္။ သို့ေသာှ ေမာှဒန္ ပန္းခ်ီကား တစ္ခ်ပ္ဆိုလ်ွင္ေတာ့ အဓိပဿပာယ္ နက္နဲသြားသည္။ ရုတ္ခ်ည္း သိရွိ ခံစားနိုင္ရန္မွာ မလြယ္ကူလွေပ။ ေမာှဒန္ေခတ္ဦးက အထူးနာမည္ ေက်ာှျကားခဲ့ေသာ ဆာေဗးလ္ဒိုးလ္ ဒါလီ၏ ပန္းခ်ီကားမ်ားဆိုလ်ွင္ အိပ္မက္ဆန္ဆန္၊ သေကဿငတမ်ားျဖင့္ ျပည့္နွက္ေနသည္။ ပန္းခ်ီကားထဲတြင္ ကုလားအုတ္တစ္ေကာင္ ေတြ့ရံုမ်ွနွင့္ ကုလားအုတ္ကို ဆိုလိုရင္း မဟုတ္ေျကာင္း သိနိုင္သည္။ သို့ရာတြင္ အဆိုပါ ကုလားအုတ္သည္ မည္သည္ကို ကိုယ္စားျပုသနည္း ဆိုတာကို က်ြန္ေတာှတို့ ေလ့လာ ျကရသည္။ ထိုမွ ဖရြိုက္၏ စိတ္ပညာက်မ္းမ်ား၊ အိပ္မက္အဘိဓာန္မ်ားကို ထပ္ဆင့္ ေလ့လာျကရသည္။ သေကဿငတဘာသာေဗဒ Semiotic ကို မသိရွိ မေလ့လာဘဲ ထိုပန္းခ်ီကားကို အဓိပဿပာယ္ ေဖာှနိုင္လိမ့္မည္ မဟုတ္ေပ။ အကယ္၍ ခံစားသူက ထိုဘာသာရပ္ကို နားမလည္ဘဲ အဆိုပါ ပန္းခ်ီကားကို အဓိပဿပာယ္ မရွိဟု ဆိုလ်ွင္ မည္သူ့ အားနည္းခ်က္ ဆိုတာကို က်ြန္ေတာှတို့ စဉ္းစားသင့္ပါသည္။

ထိုအရာနွင့္ ဆက္စပ္၍ ေနာက္တစ္မ်ိုး စဉ္းစားျကည့္လ်ွင္ အနုပညာ ဖန္တီးသူကလည္း အဆိုပါ ဘာသာေဗဒမ်ားကို က်ြမ္းက်င္ေနဖို့ လိုပါလိမ့္မည္။ သူက သေကဿငတဘာသာေဗဒနွင့္ ဆြဲထားေသာ ပံုဟု ဆိုေသာှလည္း သူသံုးစြဲထားေသာ သေကဿငတမွာ မွားယြင္းေသာ သေကဿငတမ်ိုး ျဖစ္ေနခဲ့လ်ွင္ သူ့အမွားသာ ျဖစ္သည္။ အမွားဟု ဆိုရာတြင္လည္း ပုဂဿဂလိက အမွားမ်ိုး မဟုတ္ဘဲ ဦးတည္ခ်က္ အမွားမ်ိုး ျဖစ္သည္။ ဆိုလိုသည္မွာ အနုပညာ ပစဿစည္းတစ္ခု အေနနွင့္ကေတာ့ ျဖစ္ေျမာက္ခဲ့ျပီ ျဖစ္ေသာှလည္း အဆိုပါ အနုပညာလက္ရာမွာ သူဆိုလိုခ်င္တာနွင့္ လြဲမွားေနတာမ်ိုး ျဖစ္သည္။ ထိုအရာကို မွန္သည္ဟု သူ့အေနျဖင့္ ျငင္းဆိုနိုင္သည္။ သို့ရာတြင္ သူမွန္ေျကာင္း သက္ေသ အေထာက္အထား ျပဖို့ လိုပါလိမ့္မည္။ ထိုအခါ အနုပညာ ေဝဖန္ေရး(Criticism) ၊ အနုပညာ သီအိုရီ (Art Theory) စသည္တို့ ပါလာေပလိမ့္မည္။

အေနာက္တိုင္းတြင္ အနုပညာရွင္တိုင္းက သူတို့ ေတြ့ရွိေသာ အသစ္အသစ္ေသာ အယူအဆ နည္းစနစ္မ်ားကို စာတမ္းမ်ား၊ သီအိုရီမ်ား ေရးသားကာ မွတ္ေက်ာက္ အတင္ခံျကသည္။ သူတို့ အယူအဆမ်ားသည္ မည္သို့ ဆက္စပ္မွုရွိေျကာင္း သက္ေသ ျပျကသည္။ အနုပညာ ေဝဖန္ေရး သမားမ်ားက ေလ့လာျကသည္။ စူးစမ္းျကသည္။ ေထာက္ျပျကသည္။ အကဲျဖတ္ျကသည္။ အနုပညာ သမိုင္းဆရာမ်ားက သူတို့အေျကာင္း ေစ့ေစ့စပ္စပ္ ရွာေဖြျပီး ဘဝဇာတ္ေျကာင္း ေဖာှျကသည္။ အဆိုပါ သီအိုရီကို၊ အဆိုပါ အနုပညာလက္ရာကို မည္သည့္အခ်ိန္ မည္သည့္ေနရာ၊ မည္သို့ေသာ ဘဝအေျခအေနမ်ိုး၊ မည္သို့ေသာ ပတ္ဝန္းက်င္ ရိုက္ခတ္မွုမ်ိုးတြင္ ဖန္တီးခဲ့ေျကာင္း ရွာေဖြျကသည္။ ထိုအခါ အနုပညာ ခံစားသူမ်ားသည္ ထိုသူမ်ား၏ အယူအဆ၊ သီအိုရီမ်ားနွင့္ သူတို့၏ လက္ရာမ်ားကို တြဲဖက္ျပီး နွိုင္းယွဉ္ ခံစားလာနိုင္ျကသည္။ သူတို့၏ အယူအဆ မွန္မမွန္ တိုက္ဆိုင္ စစ္ေဆးနိုင္လာျကသည္။ က်ြန္ေတာှတို့ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ အဆိုပါကိစဿစမ်ိုး အလြန္ နည္းပါးပါသည္။ အနုပညာ သမားမ်ားကို နာမည္သာ ျကားဖူးသည္။ သူတို့ ဘာဝါဒကို လက္ကိုင္ထားမွန္း မသိရပါ။ သူတို့ ဘဝပတ္ဝန္းက်င္ကို မသိျကရပါ။ သူတို့ ခံယူခ်က္ကို မသိျကရပါ။ ေမာှဒန္အနုပညာသမားမွန္း သိသည္။ သို့ရာတြင္ ဘာေမာှဒန္မွန္း ေသေသခ်ာခ်ာ မသိျကရပါ။ (အစဉ္အလာေဟာင္းမွ ခြဲထြက္ျခင္းသည္ပင္ ေမာှဒန္ျဖစ္ေျကာင္းကိုေတာ့ သိျပီးျဖစ္ျကပါလိမ့္မည္) သူတို့၏ ကိုယ္ပိုင္ သီအိုရီ ရွိသည္ ဆိုလ်ွင္လည္း မေရးသား မေျကညာျကပါ။ လြတ္လပ္စြာ စိတ္ထဲရွိသလို ဖန္တီးလိုက္သည္ ဟူေသာ စကားမ်ားသာ လြွမ္းျခံုေနသည္။ နားမလည္ရင္ေန နားလည္သူသာ ခံစားလိမ့္မည္ဟူေသာ စကားမ်ားျဖင့္ ခ်ည္ေနွာင္ တတ္ျကသည္။ ထိုအခါ အနုပညာကို ခံစားသူအေနျဖင့္ တိတိက်က် ေရေရရာရာ မသိနိုင္ေတာ့ေပ။ ထို့အတူ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်ရာတြင္လည္း မဝံ့မရဲစိတ္ ျဖစ္လာျကရသည္။

ျမန္မာျပည္တြင္ အမ်ားဆံုး ျကားရေသာ စကားမွာ အနုပညာ လြတ္လပ္မွု ဟူေသာ စကားျဖစ္သည္။ အမွန္မွာ ထိုအရာသည္ အနုပညာနွင့္ ပတ္သတ္လ်ွင္ လြတ္လပ္မွု မဟုတ္။ မိမိကိုယ္ကို မည္သည့္ဝါဒ ကိုင္စြဲထားသည္ ဆိုျခင္းကို ဝန္မခံဝံ့ျခင္း၊ တနည္းအားျဖင့္ ေဝဖန္ေရးကို တိမ္းေရွာင္ျခင္း တစ္မ်ိုးပင္ ျဖစ္မည္ဟု က်ြန္ေတာှ ထင္မိသည္။ ဂီတပညာရွင္ ေဂ်ဇီးက ဟစ္ေဟာ့သမား ျဖစ္သည္။ အီနစ္ခ္မာက နယူးေအ့ခ်္ ဂီတကိုသာ သီဆိုသည္။ ရွနိုင္းရားတြိန္းက ကန္းထရီးေပါ့ပ္ အဆိုေတာှ ျဖစ္သည္။ ဒန္ဘေရာင္းက လ်ွို့ဝွက္သည္းဖို စြန့္စားခန္းမ်ားကို ေရးသည္။ ဝီလ္ဘားစမစ္က ျဖစ္ရပ္မွန္ ဇာတ္ေျကာင္းမ်ားကို ဇာတ္လမ္းဇာတ္ကြက္နွင့္ ေရးသည္။ ေဂ်ေကရိုးလင္းက ကေလးျကိုက္ စြန့္စားခန္းမ်ား ေရးသည္။ ဗာဂ်ီးနီးယားဝုဖ္က မိန္းမဝါဒီ ျဖစ္သည္။ စကဿငာပူက တန္ခိုင္ဆင္းက ဗီဒီယိုအနုပညာမွာမွ Intertextuality ကို အထူးျပုသူ Performance ကိုအထူးျပုသူ ျဖစ္သည္။ ဗန့္ဂိုးက Expressionist ျဖစ္သည္။ ဒါလီက Surrealist ျဖစ္သည္။ ဝါဟိုးက Pop Artist ျဖစ္သည္ စသည္ စသည္ျဖင့္ တိတိက်က် သိျကရသည္။ သူတို့၏ အနုပညာ လက္ရာမ်ား၊ ခံယူခ်က္ စာေပ စာတမ္းမ်ား၊ သေဘာတရား သီအိုရီမ်ား၊ ေဝဖန္ခ်က္မ်ားကို ဖတ္ရွု ေလ့လာနိုင္ျကသည္။ က်ြန္ေတာှတို့ဆီတြင္ ထိုသို့ သတ္သတ္မွတ္မွတ္ အနုပညာရွင္မွာ အလြန္နည္းပါးလွသည္။ ဘာနဲ့မွ ေဘာင္ခတ္မထားဘူး၊ လြတ္လပ္စြာ စိတ္ထဲ ရွိတဲ့အတိုင္း ဖန္တီးထားတယ္ဆိုေသာ စကားမ်ားသာ ျကားရပါသည္။

ေနာက္တစ္ခုမွာ ပရိသတ္ကဏဿဍ ျဖစ္သည္။ အနုပညာရွင္သည္ အနုပညာကို မိမိဖန္တီးလိုမွုေျကာင့္ ဖန္တီးရမည္ မဟုတ္ပါေလာ။ သို့တည္းမဟုတ္ ပရိသတ္အျကိုက္လိုက္ ဖန္တီးရမည္ ျဖစ္ပါသေလာ။ အနုပညာသမား တစ္ဦးသည္ မိမိလုပ္ခ်င္ေသာ အရာတစ္ခုကို လုပ္လိုက္သည္။ ထိုအရာကို ပရိသတ္က နွစ္သက္သည္။ ထိုအရာမွာ သမရိုးက် ျဖစ္သည္။ သို့ရာတြင္ ပရိသတ္ အျကိုက္ကိုလိုက္၍ လုပ္ေနမည္ဆိုလ်ွင္ ထိုသူကို အနုပညာ သမားဟု ေခါှဆိုျခင္းငွာ မထိုက္ဟုပင္ ထင္မိပါသည္။ ယေန့တြင္ ရုပ္ရွင္၊ တီဗြီ၊ မဂဿဂဇင္း၊ ဂ်ာနယ္မ်ားတြင္ ပရိသတ္ျကီးဟာ က်ြန္ေတာှတို့ ေက်းဇူးရွင္ပါ။ က်ြန္ေတာှတို့ကို အားေပးျကပါ ဆိုေသာ စကားကို ေဖာေဖာသီသီ ျကားေန ဖတ္ရွုေနရသည္။ အမွန္စစ္စစ္ ပရိသတ္က ပရိသတ္ အလုပ္လုပ္မည္ ျဖစ္သည္။ အနုပညာသမားက အနုပညာသမားအလုပ္ လုပ္ရမည္ ျဖစ္သည္။ အနုပညာသမား အလုပ္သည္ မိမိခံစားခ်က္ကို မိမိတတ္က်ြမ္းရာ အနုပညာရပ္ျဖင့္ ထိထိမိမိ ေဖာှက်ူးနိုင္ရန္သာ ျဖစ္သည္။ မိမိထုတ္လုပ္ေသာ အနုပညာ ေကာင္းလ်ွင္ ပရိသတ္က အားေပးမွာ အမွန္ပင္။ ထိုအရာမွာ ေက်းဇူးခံ ေက်းဇူးစား မဟုတ္ေပ။ မိမိအနုပညာ ပစဿစည္းေရာင္းရဖို့ အသျပာေငြေျကးအတြက္ ပရိသတ္ကို ေက်းဇူးရွင္ ေခါှေနျကသည္ကေတာ့ ရွက္စရာပင္ ေကာင္းလွသည္။ ဆရာျကီးဦးခင္ေမာင္ရင္သည္ သူေရးဆြဲခ်င္ေသာ ပန္းခ်ီကားမ်ားကို စိတ္ရွိလက္ရွိ ေရးဆြဲသည္။ ေရာင္းရတာ မေရာင္းရတာ ဘာမွ ဂရုမထား။ ေရးဆြဲလိုရင္းသာ သူ၏ အနုပညာ ျဖစ္သည္။ ဆရာျကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္းသည္ သမိုင္းဘာသာရပ္ဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္ မ်ားကို ေရာင္းရရ မေရာင္းရရ ထုတ္ေဝသည္။ သူ့စာေပမ်ားတြင္ သူ့အားထုတ္မွု အနုပညာကို ေတြ့နိုင္သည္။ က်ြန္ေတာှ့အေနနွင့္ေတာ့ ပရိသတ္ကို ေက်းဇူးရွင္အျဖစ္ သတ္မွတ္ျပီး ထုတ္လုပ္လိုက္ေသာ အနုပညာ ပစဿစည္းမ်ားကို တန္ဖိုးမထားေပ။ ထိုအရာကို ေလးေလးနက္နက္ စဉ္းစားသင့္သည္ဟု ထင္မိပါသည္။

အဆံုးသတ္ရမည္ဆိုလ်ွင္ အနုပညာရွင္သည္ ကိုယ္ခံယူေသာ အနုပညာလမ္းေျကာင္းကို တည့္တည့္မတ္မတ္ ခိုင္ခိုင္မာမာ ရပ္တည္သင့္သည္။ ထိုအနုပညာရပ္နွင့္ ပတ္သတ္ေသာ ေတြ့ရွိခ်က္၊ သီအိုရီ၊ နည္းစနစ္မ်ားကိုလည္း အျခားသူမ်ားပါ နားလည္လာနိုင္ေအာင္ ေဝငွ ျဖန့္ျဖူးေပးသင့္သည္။ မိမိ၏ ေတြ့ရွိခ်က္၊ အတဿထုပဿပတဿတိမ်ားကိုလည္း မွတ္တမ္း ျပုစုသင့္သည္။ မိမိ၏ အနုပညာ ပစဿစည္း တစ္ခုစီတိုင္းကို မွတ္တမ္း ျပုစုသင့္သည္ (ပီကာဆို နြားပံုေရးဆြဲမွု မွတ္တမ္း၊ အာဗီညြန္မွ မိန္းမမ်ားေရးဆြဲပံု မွတ္တမ္းမ်ားကို ေလ့လာနိုင္သည္)။ တစ္စံုတစ္ခုကို ေမ်ွာှကိုးျပီး မဟုတ္ဘဲ မိမိစိတ္သနဿတာန္တြင္ ရွိေနေသာ ခံစားခ်က္၊ မိမိတင္ျပလိုေသာ အရာမ်ားကို အနုပညာအစြမ္း အျပည့္အဝျဖင့္သာ ေဖာှျပသင့္သည္။ ပညာရွင္မ်ား အေနနွင့္လည္း အနုပညာရွင္မ်ား၏ ဘဝျဖတ္သန္းမွုကို မွတ္တမ္း ျပုသင့္သည္။ ေလ့လာသင့္သည္။ ပုဂဿဂိုလ္ေရးစိတ္ မစြဲဘဲ မွန္မွန္ကန္ကန္ ေဝဖန္သင့္သည္။ အခ်က္အလက္မ်ားနွင့္ ေထာက္ျပသင့္သည္။ အျခားသူမ်ားကို လမ္းညြွန္သင့္သည္။ အနုပညာ ခံစားသူမ်ား အေနျဖင့္လည္း အနုပညာ ပစဿစည္းတစ္ခု အေပါှကို ေယဘုယ် အျမင္သက္သက္ျဖင့္ မဟုတ္ဘဲ ေစ့ငုစြာ ေလ့လာသံုးသပ္ျပီးမွ ခံစား ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်သင့္သည္။ အနုပညာ သေဘာတရား ေရးရာမ်ား၊ အနုပညာ သမိုင္းမ်ား၊ အနုပညာရွင္မ်ား၏ အတဿထုပဿပတဿတိမ်ားကို ေလ့လာ သင္ယူသင့္သည္။ သို့မွသာ အနုပညာရွင္မ်ားဘက္မွ ေျပာင္ေျမာက္ေသာ အနုပညာမ်ား အေထာက္အထား ခိုင္ခိုင္လံုလံုနွင့္ ထြက္ေပါှလာမည္ ျဖစ္သလို ခံစားသူမ်ား ဘက္မွလည္း နည္းစနစ္တက်၊ ပညာျပည့္ဝစြာ ေလ့လာ ခံစားနိုင္ျကမည္ ျဖစ္သည္။ ထိုသို့မ်ွ မဟုတ္လ်ွင္ အနုပညာသည္ လူနည္းစုအတြက္သာ ျဖစ္ေနမည္ ျဖစ္ျပီး အျခားနားမလည္သူမ်ားက ဘာမွန္းမသိေသာ ပစဿစည္းတစ္ခုအျဖစ္ အထင္ေရာက္ကာ တျဖည္းျဖည္း ပစ္ပယ္ရင္း ပစ္ပယ္ရင္းနွင့္ က်ြန္ေတာှတို့ ျမန္မာ့အနုပညာ ပညာရပ္မ်ား တစတစ ျမန္မာျပည္မွ ေပ်ာက္ကြယ္ သြားေတာ့မည္မွာ အမွန္ပင္ ျဖစ္ေပသည္။



မွတ္ခ်က္။ ။ တကဿကသိုလ္ နံရံကပ္ စာေစာင္အတြက္ အသံုးျပုခဲ့ေသာ စာမူတစ္ခုအား အနည္းငယ္ ျပင္ဆင္ျပီး ျပန္လည္ ေရးသားသည္။

ညီလင္းဆက္

No response to “Inspiring the Arts”

 
© 2009 NYI LYNN SECK 18+ DEN. All Rights Reserved | Powered by Blogger
Design by psdvibe | Bloggerized By LawnyDesignz